W ramach działalności dydaktycznej Katedry Procesu Zarządzania (Wydział Zarządzania) w dniach od 27 kwietnia do 4 czerwca 2018 zarealizowano projekt telewspółpracy ze studentami Nagasaki University z Nagasaki (Japonia), zatytułowany „NUFE - UEK Telecollaboration 2018”. W projekcie wzięło udział 6 studentów pierwszego roku Wydziału Zarządzania oraz 6 studentów z Uczelni partnerskiej. Głównym celem projektu było poznanie studentów zagranicznych, pogłębienie świadomości problemów komunikacji międzykulturowej, a także rozpoznanie rynku pracy w Polsce i Japonii.
Uczestnicy zostali podzieleni na 6 par, w skład których wchodzili studenci z obu krajów. W pierwszym etapie zadaniem było przedstawienie się, nawiązanie kontaktu i wzajemne poznanie się. Efektem pracy były „zespołowe motylki”.
W drugim etapie każda z par miała za zadanie wymienić się informacjami na temat kultury, odpowiadając na kilka pytań. Wśród nich znalazły się pytania dotyczące codziennego życia, najważniejszych świąt, charakteryzstycznych tradycji, a także najważniejszych wartości czy religii. Efektem rozmów były krótkie opisy polskiej i japońskiej kultury umieszczane przez studentów na platformie Padlet.com.
W trzecim etapie studenci mieli się wzajemnie przygotować do podjęcia pracy za granicą, odpowiednio w Polsce i w Japonii. Studenci mieli wskazać, które kompetencje są niezbędne, aby rozpocząć pracę w Krakowie lub w Nagasaki, a także zastanowić się, jakie korzyści dla pracownika i pracodawcy wynikają z międzynarodowej współpracy.
W czasie trwania projektu przeprowadzono pilotażową ankietę wśród uczestników. Jak wynika z analiz, ponad 50 proc. respondentów dobrze lub bardzo dobrze ocenia efektywność pracy w zespołach międzykulturowych. Ponad 70 proc. respondentów bardzo dobrze lub dobrze oceniła jakość projektów przedstawionych w drugim etapie, zaś w trzecim etapie jakość swoich prac oceniło tak tylko 30 proc. badanych.
Wśród najistotniejszych korzyści z telewspółpracy respondenci wymieniali przełamanie barier kulturowych i poznanie ludzi z innego kraju oraz sposobu ich myślenia, natomiast najtrudniejszymi wyzwaniami było – ze względu na dużą różnicę czasu – umówienie się na spotkanie, a także w jednym przypadku – bariery językowe.
Podsumowując, dla studentów UEK udział w projekcie był okazją do nawiązania międzynarodowych znajomości, zdobycia doświadczenia w pracy w wielokulturowym środowisku oraz praktycznego wykorzystania znajomości języka angielskiego. Uwzględniając korzyści wynikające z projektu, działania będą kontynuowane w roku akademickim 2018/2019.